slownik_japonski

SŁOWNIK JAPOŃSKI

LICZEBINIKI SINOJAPOŃSKIE
ICHI – 1
NI – 2
SAN – 3
SHI [(YON)wym.SI] – 4
GO – 5
ROKU – 6
SHICHI (wym.SICI) – 7
HACHI – 8
KU(KYU) – 9
JU (wym.DZIU) – 10

NIJU – 20
SANJU GO – 35
HYAKU – 100NAZWY ELEMENTÓW I TECHNIK
Seiken – pięść
Uraken – odwrócona pięść
Tettsui – pięść „młot”
Ryutoken – pięść „głowa smoka”
Hiraken – półzaciśnięta pięść
Hitosashiyubi ipponken – pięść wskazującego palca
Nakayubi ipponken – pięść środkowego palca
Oyayubi ipponken – pięść kciuka
Nihonken – pięść wskazującego i środkowego palca
Nukite – ręka włócznia
Shuto – kant dłoni zewnętrzny
Haito – kant dłoni wewnętrzny
Shotei – podstawa dłoni
Koken – Przegub
Toho – ręka „hak”
Keiko – ręka „dziób ptaka”
Kote – przedramię
Hira-Kote – górna powierzchnia przedramienia
Ura-Kote – dolna (odwrotna) powierzchnia przedramienia
Omote-Kote – boczna powierzchnia przedramienia
Hiji – łokieć
Sokto – kant stopy zewnętrzny
Teisoku – sklepienie stopy
Chusoku – poduszka stopy
Haisoku – podbicie stopy
Kakato – pięta
Sune – goleń
Hiza – kolano
Kaji – udo
Atama – głowa
SŁOWNIK:
Ai – własny, zgodny,idealny
Ago – podbródek
Ashi – noga
Bushido – kodeks postępowania samurajów
Chikara – siła
Chimei – cios śmiertelny
Chi-Mei – technika efektywna
Choshi – trening
Chui – upomnienie
Dan – stopień mistrzowski
Dai – wielki (z założenia)
Deshi – uczeń
Dojo – świątynia, sala ćwiczeń
Embusen – linie poruszania się w kata
Encho – przedłużenie czasu w walce
Fumi-kiri – kopnięcie tnące
Fumi-komi – kopnięcie miażdżące, opadające
Ganmen – skroń
Gyaku – przeciwnie
Hajime – początek, zaczynać
Hiza – kolano
Hizo – żebra
Ibuki – oddychanie respirujące
Ippon – pełny punkt w walce sportowej
Juji – krzyż
Karatega – kimono do karate
Kake – zahaczyć
Kiai – paraliżujący okrzyk
Keage – kopnięcie prostą nogą
Kata – ćwiczenia formalne, kształt
Katsu – jap. metoda reanimacji
Kihon – podstawowe ćwicz.
Kanku – symbol odwagi, słońca
Kyu – stopień szkoleniowy
Kyoku – biegun, ekstremum, granica
Kiba – pozycja jeźdźca
Kumite – walka
Obi – pas
Osu – tak, pozdrowienie
Oi – zgodnie, normalnie
Rei – ukłon
Sanchin – trójkąt sił
Shiko – pozycja zapaśnika Sumo
Shin – prawda
Shinden – świątynia
Sensei – mistrz, nauczyciel
Sempai – starszy rangą ,przełożony
Satori – oświecenie, pełne zrozumienie
Te – ręce
Tobi – skakać
Tameshi-wari – technika rozbijania twardych przedmiotów
Tsuru – żuraw
Tate – wysokość, podłużny
Waza-ari – pół punktu w walce turniejowej
Yasume – relaks
Yame – stop
Zazen, seiza – medytacja siedząca
TRANSKRYPCJA I WYMOWA
F – wymawiamy w sylabie FU dwuwargowo (jakbyśmy zdmuchiwali siwecę),
G – w śródgłosie wymawiamy nosowo,
J – wymawiamy dź, np. JU – wym. DZIU, jak w wyrazie dziura,
R wymawiamy bardzo miękko jako dźwięk pośredni między R i L,
U – wymawiamy bez labializacji (bez zaokrąglania warg),przejawia tendencje do zanikania, np. TSUKI czytamy jak CKI,
W – wymawiamy dwuwargowo, jak w wyrazie aUtor,
Y – wymawiamy jak polskie J – OYAMA czytamy jak Ojama,
Z – wymawiamy jak dz, np. ZAZEN czytamy dzadzen,
SH – wymawiamy jakś, np. SHIHAN – Sihan,
CH – wymawiamy jak C, np KANCHO – KancioINNE:
Arigato – dziękuję
Ai-suru – kochać
Budo – sztuki wojenne
Bo-jutsu – sztuka walki kijem
Do – droga, kierunek myśli
Geta – tradycyjne sandały japońskie z drewna na dwóch klockach
Hai – tak
Jutsu – sztuka, umiejętność
Katana – miecz samurajski
Kebuki – japoński teatr
Kamikaze – boski wiatr
Kanjutsu – sztuka walki mieczem
Kusarigama – sierp i łańcuch
Kyudo – sztuka strzelania z łuku
Mu – nicość lub obojętność w Zen
Meijin – mistrz, który dostąpił stanu „satori”
Nippon – Japonia
Nunchaku – cep do ryżu, stosowany do walki przez wieśniaków
Sai – rytualny sztylet z Okinawy
Sayonara – pożegnanie
Shuriken – „gwiazdki” do rzucania
Taijutsu – sztuka walki ciałem
Tonfa – korba do mielenia ryżu
Tatami – tradycyjna mata japońska
Uchi-dechi – osobisty uczeń
Muso-Uchi – techniki naturalnej samoobrony
Chanoju – sztuka parzenia herbatySŁOWNIK WYRAZÓW STOSOWANYCH W KARATE:
STERFA:
głowa + szyja – Jodan
tułów – Chudan
poniżej – Gedan
STRONA:
w lewo – Hidari
w prawo – Migi
KIERUNEK:
z zewnątrz – Soto
od wewnątrz – Uchi
w przód – Mae
w bok – Yoko
w tył – Ushiro
w górę – Age
w dół – Oroshi
okrężnie – Mawashi
odwrotnie – Ura
obrót – Mawatte
powrót – Naura
TECHNIKI (Waza):
pozycje nóg – Tachi (w założeniu Dachi)
pozycje rąk – Kamaete
bloki – Uke
uderzenia – Uchi
pchnięcia – Tsuki
nakrycia – tensho
kopnięcia – Keri (w założeniu Geri)
padnięcia – Kari
kontrataki – Kosaho
kombinacje – Renroku
uniki – Ryusui
pady i przewroty – Ukemi
rzuty – Nage
ulubione techniki – Tokui